Naar de hoofdinhoud
Alle collectiesTrackingFacebook
Werken met de Facebook conversions API
Werken met de Facebook conversions API
Maartje Daems avatar
Geschreven door Maartje Daems
Meer dan 4 maanden geleden bijgewerkt

Als je met Meta Ads werkt, heb je ongetwijfeld van de iOS update gehoord. In deze handleiding vertellen we je precies wat je moet instellen.

Wat gaat er precies veranderen met de iOS 14 update?

Gebruikers van iOS 14 (dus de nieuwste update van Apple) moeten voortaan bij elke app aangeven of ze willen dat data uit de app gedeeld mag worden. Dat geldt dus ook voor de Facebook-app. Standaard worden gegevens niet meer gedeeld met Facebook.

Dat heeft effect op je advertenties: als niet alle gegevens niet standaard gedeeld worden, kun je ook je advertenties minder personaliseren (en kunnen advertenties daardoor minder goed aansluiten en minder effectief zijn).

Dit geldt dus alleen voor Apple-gebruikers die de laatste Apple-update gebruiken en aangeven dat ze deze gegevens niet willen delen.

Oplossing van Facebook: de conversions API

De gegevens van de gebruikers mogen dus niet meer standaard gedeeld worden met Facebook via cookies. Maar Facebook heeft daar al een oplossing voor: in plaats van dit met cookies te doen, komt Facebook met de conversions API.

Door dit te koppelen, kun je alsnog de gegevens tracken. Het gaat dan dus niet via cookies, maar direct via de servers van Facebook.

1. Het verifiëren van jouw domein

Om de Facebook conversions API te gebruiken, is het noodzakelijk om jouw domein te verifiëren. Hiermee bevestig jij voor Facebook dat jij de eigenaar bent van dit domein.

Dit kan met Phoenix op twee manieren:

  1. Met DNS-verificatie. Je voegt een aantal DNS-records toe bij jouw domeinhost.

  2. Een code toevoegen aan de <head> sectie van je site

Optie 1 is mogelijk via jouw domeinhost. In Phoenix is daarnaast optie 2 mogelijk. Je kunt deze code in de general scripts van je website zetten. Je zult één van deze twee opties moeten kiezen om je domein te verifiëren (allebei is dus niet nodig).

2. Access token in Phoenix zetten

Als je je domein hebt geverifieerd, kun je verder met het instellen van de conversions API. Dit doe je door in Facebook bij je pixel naar Settings te gaan. Vervolgens zie je het kopje Conversions API. Klik onder Set up manually op Create Access Token.

Als je hierop hebt geklikt, krijg je onderstaande pop-up. Klik hier op Next.

Vervolgens kun je kiezen voor welke pixel je de koppeling wil maken. Kies hier jouw gewenste pixel en klik op Next:

Als je je pixel hebt gekozen, krijg je de knop Generate Access Token te zien. Als je hierop klikt, wordt er een code gegenereerd. Kopieer deze code.

Ga vervolgens naar Instellingen > Tracking in Phoenix. Hier vind je onder je het Retargeting Pixel Script veld. Vul hier de code in die je net hebt gekopieerd!

3. Events instellen per pagina

Je hebt nu de Conversions API op je website staan. Wat je nu kunt doen, is per pagina een event instellen. Als jij bijvoorbeeld een pagina hebt gemaakt in Phoenix die je gebruikt als bedankpagina, kun je daarbij het event Purchase sturen naar Facebook. Oftewel: als die pagina wordt geopend, weet Facebook dat er een product gekocht is.

Om het gemakkelijker te maken, hebben we hier een aantal voorbeelden van de verschillende events toegevoegd:

1. Lead: Een 'lead' event meet wanneer jouw bezoeker interesse toont in het aanbod dat jij doet en contact opneemt hierover. Wanneer je klanten zich bijvoorbeeld inschrijven voor een 1-op-1 gesprek met jou, dan heeft deze bezoeker nog niets gekocht bij jou. Je kan dit daarom ook het beste als lead aangeven dan een purchase.

2. Purchase: Een 'purchase' event meet wanneer of jouw bezoeker ook daadwerkelijk betaald heeft voor een product of dienst die geleverd is door jou. Dit is een event type dat je het beste kan toepassen op de bedankpagina van een salespagina. Deze pagina is namelijk vaak alleen te bereiken na aankoop.

3. Complete registration: Een ‘complete registration’ event meet wanneer jouw bezoeker zich heeft aangemeld voor een event of een actie die jij hebt lopen. Denk aan een aanmelding voor een webinar.

4. Submit application: Een ‘submit application’ event is bedoeld om bij te houden welke aanvragen er binnen zijn gekomen. Dit zou je eventueel kunnen inzetten op de contactpagina, nadat je klanten een aanvraag hebben ingediend.

5. Start trial: De ‘start trail’ event stel je in wanneer je bijvoorbeeld een proefperiode aanbiedt aan je leads. Op deze manier heb je duidelijk in beeld hoeveel trails je bezoekers bij jou afnemen. Die kan je dan instellen op een bedankpagina van je trail pagina.

6. View content: Een 'view content' event houdt bij welke bezoekers het aanbod dat jij hebt gedaan zien. Dit hoeft dus ook niet meteen te betekenen dat men het aanbod gekocht heeft. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen instellen op je salespagina.

Per pagina pas je dit aan door naar de settings te gaan en te klikken op Tracking. Vervolgens zie je daaronder Facebook conversion tracking.

Per event zijn er ook nog andere opties die je kunt invullen. Zo kan ik bij het purchase-event invullen wat de waarde is van het gekochte product, in welke valuta dat is en ik kan een naam opgeven zodat ik dit in Facebook straks gemakkelijk kan herkennen.

4. Events testen

Natuurlijk is het belangrijk om even na te lopen of alles werkt! Dat kun je in Facebook bij je pixel doen onder Test Events. Als je zelf een pagina opent waar jouw pixel op staat, zie je vanzelf welke testdata wordt doorgestuurd naar Facebook.

Je ziet hier staan 'all', 'browser' en 'server'. Alles wat via browser binnenkomt, is via de Facebook-pixel zoals normaal. Deze gegevens komen dus ook nog binnen. Alles via 'server' is dus via de nieuwe conversions API.

❗️Let op: de data via de server wordt elke 15 minuten opgehaald. Als je het test, zie je dus direct de events van de browser binnen komen, maar de events van de server nog niet. Dat klopt dus, dat komt erbij na een kwartiertje :-).

Je ziet dan bij een event (in mijn geval 'purchase') zowel het event van de browser als via de server. Wij tracken dit dus momenteel op beide manieren. Als een event zowel via de browser als via de server wordt gemeten, markeren wij dat automatisch als 'duplicate', zodat je geen dubbele gegevens krijgt.

Zie jij de events binnenkomen als op bovenstaand screenshot? Dan weet je dat de Facebook Conversions API voor jou goed ingesteld staat.

Was dit een antwoord op uw vraag?