Naar de hoofdinhoud
Wat zijn opt-ins?

Verzamel contactgegevens van je bezoekers en verstuur e-mails of nieuwsbrieven naar je leads

Maartje Daems avatar
Geschreven door Maartje Daems
Meer dan een week geleden bijgewerkt

Gemiddeld is slechts 2% van je bezoekers bereid om bij het eerste bezoek aan je website direct over te gaan tot aanschaf!

Daarom is het belangrijk om gegevens van je bezoekers te verzamelen, zodat je een band met hen kunt opbouwen, waardoor ze een betalende klant kunnen worden. Dat is waar opt-ins in beeld komen. Hoe dit precies werkt en hoe je dit toevoegt aan jouw Phoenix website lees je hier.

Wat is een opt-in?

Met opt-in geeft iemand bewust toestemming om specifieke informatie te ontvangen, zoals updates of aanbiedingen, via hun opgegeven e-mailadres. De opt-in wordt vaak gebruikt voor weggevers. Het aanbieden van een weggever (een gratis product) is namelijk een ideale manier om je mailinglijst uit te breiden én om mensen kennis te laten maken met jou, je bedrijf en je producten/ diensten.

💡 Door iets (gratis) weg te geven, is de drempel lager voor jouw bezoeker om zijn
naam en e-mailadres achter te laten.

Hoe ziet een opt-in eruit?

Een opt-in is de mogelijkheid om naam en e-mailadres in te vullen en dit automatisch door te zetten naar een mailinglijst. Hoe lager deze drempel, hoe sneller de bezoeker is geneigd om de gegevens achter te laten. Hierom wordt er bij een Phoenix opt-in standaard alleen om de voornaam en het e-mailadres gevraagd. Het is mogelijk om meer velden toe te voegen maar daarover geven we meer informatie in de handleiding voor het instellen van een opt-in.

Hieronder een voorbeeld van een opt-in met pop-up:

💡 Het voordeel van contacten op een mailingslijst ten opzichte van social media
is dat je zelf beschikt over contact de gegevens en grip hebt op het bereik en
niet afhankelijk bent van het algoritme van een platform.

Wat heb je nodig om gebruik te maken van een opt-in?

  1. E-mailmarketing software: Om gebruik te maken van een opt-in en de gegevens automatisch om een mailinglijst te zetten heb je een e-mailmarketingprovider nodig, zoals bijvoorbeeld MailBlue. Hier kun je meer lezen over het koppelen van een e-mailmarketing provider: E-mailmarketing koppelingen

  2. Opt-in unit: Je kunt een hele pagina wijden aan je opt-in, bijvoorbeeld voor je weggever. Of een losse opt-in unit op een pagina plaatsen, bijvoorbeeld voor de aanmelden voor je nieuwsbrief.

Was dit een antwoord op uw vraag?